Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
ÚvodProč suzukiSuzuki Jimny – Pracovitý kamzík

Suzuki Jimny – Pracovitý kamzík

Suzuki Jimny – Pracovitý kamzík

 

Poslední změny Suzuki Jimny rozhodně neměnily jeho charakter. Je to nadále pořádný drsňák, posádku ale klidně hýčká kůží.

V devadesátých letech se za terénní vůz obecně považovalo vozidlo, které si dokázalo poradit s různými nástrahami na silnici a především mimo ni. Doba se však změnila a většinu drsných off-roadů nahradila jemnější SUV. To neplatí pro Suzuki Jimny, které stále zůstává stejné jako dříve.

Historie Jimny se datuje do roku 1970, od té doby vznikly tři generace tohoto malého off-roadu. Také současnému vydání již poněkud roste dlouhý bílý vous – na trhu je od roku 1998. Auto ale bylo v průběhu životního cyklu pravidelně modernizováno, poslední facelift se začal prodávat letos.

Zvenku stejný, uvnitř inovovaný

Od nástupu současné generace na trh se design automobilu příliš nezměnil, poslední modernizace na úpravy karoserie zcela rezignovala. Můžete se podivovat nad tím, proč se Jimny léta nemění – nijak moderně nepůsobí, zákazníkům to ale podle všeho nevadí. To dokládá také fakt, že i nová generace Jimny chystaná pro rok 2017 bude podle představitelů Suzuki spíše designovou evolucí než revolucí.

Uvnitř větší změny najdeme. Nový je volant nebo přístrojový štít s digitálním ukazatelem paliva a teploty chladicí kapaliny motoru. O ozdobení se stará stříbrné orámování ukazatelů a pozadí evokující karbonová vlákna. Palubní počítač Jimny postrádá, je tu jenom ukazatel ujeté vzdálenosti. Novinkou je však rádce optimálního zařazeného převodového stupně. Ten připomíná, že po městě se dá klidně jezdit na nejvyšší, pátý stupeň, což má uživateli šetřit palivo. Použité plasty jsou nadále tvrdé jako beton, působí ale nesmírně bytelně.

obrázek [600 x 354]  

Testovaný exemplář byl dodán v nejvyšší specifikaci Style, která je na poměry Jimny opravdovým luxusem. Její součástí jsou totiž například sedadla čalouněná kombinací PVC a syntetické kůže, nebo kožený volant. Kůže může v drsném off-roadu překvapit, její údržba a očištění je však jednodušší než v případě textilního čalounění. Zvenku se Jimny Style dá rozeznat díky mlhovkám, stříbrno-černým střešním ližinám nebo litým patnáctipalcovým kolům. Za tyto prvky se proti nižšímu stupni Comfort připlácí 10.000 korun.

Jemné retuše nezměnily některé prvky Jimny, které již dobře známe. Řidiči se nesedí moc pohodlně – volant ani sedadlo nelze výškově nastavit. Problémy s posazem budou mít hlavně dlouháni, protože sedadlo se nedá posunout příliš vzad. Kabina sice parádně prostorově využívá kompaktní vnější rozměry, místa tu ale na rozdávání není, zvláště v oblasti loktů. Zadní sedadla jsou pak ryze nouzová záležitost. Potěší však skvělý výhled do všech stran díky bohatému prosklení a úzkým předním sloupkům, což spolu s hranatou karoserií umožní snadno odhadnout rohy karoserie.

obrázek [600 x 402]  

Zavazadelník je vskutku malý. Jeho udávaný objem činí pouze 113 litrů, což je ve srovnání třeba se Smartem Fortwo (260 litrů) ani ne poloviční číslo. Pokud tak myslivec bude chtít do Jimny naložit skolenou srnku, bude muset sklopit zadní souměrná sedadla. Tímto způsobem vznikne prostor o objemu 816 litrů.

Slabý? Možná na papíře

Motor pod kapotou se v rámci modernizace nijak nezměnil, navíc nadále splňuje pouze normu Euro 5, což si ještě do letošního září může dovolit. V útrobách vozu tedy pracuje atmosférický zážehový čtyřválec 1.3 VVT o výkonu 62,4 kW (Suzuki udává takto přesné číslo) a točivém momentu 110 N.m, který je kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou. Za příplatek 32.000 korun je k dispozici také čtyřstupňový automat, avšak pouze v nižším stupni výbavy Comfort.

Parametry agregátu jsou velice skromné, o čemž vypovídají i hodnoty akcelerace a maximální rychlosti – na stovku se Jimny rozpohybuje za dlouhých 14,1 s a jede nejvýše rychlostí 140 km/h. Slabší motor je ale dostatečně pružný – s automobilem vážícím méně než tunu nemá tolik práce, mimo to jeho nižší výkon kompenzuje převodovka s krátkými převody. Výsledkem toho všeho je, že Jimny je při jízdě ve městě vcelku hbité.

Také na dálnici vůz překvapí svými schopnostmi a udržet povolenou rychlost mu nedělá problémy ani ve stoupáních. Motor nicméně při stotřicítce točí vysokých 4400 otáček, příjemný není ani výraznější aerodynamický hluk. Občasné dálniční přejezdy ale Jimny zvládne, jenom je třeba dávat pozor na boční vítr a slabší brzdy.

obrázek [600 x 402]  

Pětistupňová manuální převodovka má dlouhou řadicí páku, jednotlivé dráhy v kulise jsou ale velice krátké. Řazení je přesné, do páky se však přenášejí vibrace motoru. Jimny nadále používá hydraulický posilovač řízení. Řízení okolo středové polohy je velice lehké, naopak v krajních polohách významně ztuhne – při manévrování na parkovišti se řidič vcelku zapotí.

Udávaná kombinovaná spotřeba činí 7,1 litru na 100 kilometrů. Přesnou hodnotu nejde snadno určit, automobil totiž postrádá ukazatel spotřeby. Nicméně my jsme v testu na čtyřicetilitrovou nádrž ujeli přes 500 kilometrů, průměrná spotřeba paliva se tedy pohybovala kolem 8 litrů na 100 km. Součástí testování přitom byla jízda v různých podmínkách, a to jak na silnici, tak mimo ni.

Suzuki Jimny – srovnání s dalšími terénními vozy
Model Suzuki Jimny Dacia Duster Lada Niva Land Rover Defender Hard Top 90
Motor 1.3 VVT 1.6 16V 1.7 MPI TD4
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1328 1598 1690 2198
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/4
Největší výkon [kW/min] 62/6000 77/5750 61/5000 90/3500
Točivý moment [N.m/min] 110/4100 148/3750 128/4000 360/2000
Převodovka 5M 6M 5M 6M
Max. rychlost [km/h] 140 160 137 145
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,1 13,5 - 15,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,1 8,0 9,5 10,0
Základní cena [Kč] 396.900 329.900 249.900 829.092

Terénní borec

Konstrukce Jimny je přesně taková, jakou byste od tradičního off-roadu čekali: tuhý žebřinový rám a tuhé nápravy tvořené tříprvkovým zavěšením a vinutými pružinami. Tato technika je doopravdy úžasná v terénním prostředí, na silnici ale příliš komfortu neposkytne. Kvůli nápravám a krátkému rozvoru (2.250 mm) se auto i na trochu hrbolaté silnici rozhoupe, menší nerovnosti (třeba poklopy kanálů) na hladkém povrchu ale posádka prakticky nezaregistruje. Výhodou navíc je, že Jimny nedělá rozdíly mezi silnicí a nezpevněnou cestou – všude prostě se stejným zápalem jede a jede a jede...

obrázek [600 x 387]  

Zatímco na silnici má jízda s Jimny jisté mezery, mimo ni je tento teréňáček prostě dokonalý. O jeho schopnostech se popsaly stohy stránek, tváří v tvář ale přesto udiví. Prudký svah nebo vyjeté koleje automobil slupne jako malinu a pokračuje dál, hledat další výzvy. Jimny se ale jako nějaký kamzík nezastaví ani před nimi, ani nepůsobí, že by se v terénu před nějakou překážkou sebeméně zapotilo. To spíš vyměkne řidič, když si řekne, že „tohle“ už Jimny nevyjede, a raději zvolí jinou trasu, než že by auto skutečně někde uvízlo.

V terénu Jimny pomáhají perfektní nájezdové úhly způsobené krátkými převisy karoserie. Přední nájezdový úhel má hodnotu 34°, zadní potom 46°, přechodový úhel činí 31°. Ve výchozím nastavení je Jimny jako tradiční off-road zadokolkou, po stisknutí tlačítka na palubní desce se ale napevno připojí přední náprava. V záloze je i nastavení s redukční převodovkou do opravdu náročných podmínek. Během testování jsme ji ale ani nepotřebovali sepnout, Jimny si s terénem poradil i tak.

Suzuki Jimny – srovnání rozměrů s dalšími terénními vozy
Model Suzuki Jimny Dacia Duster Lada Niva Land Rover Defender Hard Top 90
Délka [mm] 3695 4315 3720 3894
Šířka [mm] 1600 1821 1680 1790
Výška [mm] 1705 1634 1640 2000
Rozvor [mm] 2250 2674 2200 2360
Nájezdový úhel přední [°] 34 29,3 39 47
Nájezdový úhel zadní [°] 46 34,9 26 47
Přechodový úhel [°] 31 23 36 33
Světlá výška [mm] 190 205 235 323

Závěr

Hodnotit Suzuki Jimny je složité, na trhu totiž není přímý konkurent. Pokud vás tedy Jimny zaujalo, zřejmě z nějakého důvodu malý teréňáček potřebujete, a proto rozhodně není důvod nad ním váhat. Jako specificky zaměřené terénní auto je nepřekonatelné a nad jeho schopnostmi mimo silnice nezbývá než uznale pokývat hlavou. Pokud však s ním majitel nechce trávit většinu času na nezpevněných cestách, postrádá jeho pořízení kvůli nekomfortní jízdě smysl – v nabídce Suzuki v takovém případě stojí zapřemýšlet třeba nad Vitarou.

I přes nesporný talent je na Jimny již znát jeho stáří – ať už díky jeho pevnému volantu bez výškového nastavení, pouze dvěma airbagům nebo palubnímu počítači omezujícímu se jenom na údaje o ujeté vzdálenosti. Městskému bohémovi to bude vadit, drsný horal to ale ocení jako ryzí charakter…

+obrázek [600 x 366]  

 
Nejlevnější verze modelu 396.900 Kč (1.3 VVT/62 kW Club)
Základ s testovaným motorem 396.900 Kč (1.3 VVT/62 kW Club)
Testovaný vůz s výbavou 429.900 Kč (1.3 VVT/62 kW Style)

Plusy

  • Vynikající schopnosti v terénu
  • Robustní a jednoduchá konstrukce
  • Perfektní výhled ven
  • Zůstává typickým off-roadem

Minusy

  • Snížený komfort při jízdě na silnici
  • Malý zavazadlový prostor
  • Nepohodlný posaz za volantem
  • Palubní počítač ukazuje jen ujetou dráhu
Foto: Petr Homolka

 

Suzuki Jimny

Cena v základní výbavě: 396 900 Kč Cena v testované výbavě: 429 900 Kč

Základní výbava:Dva airbagy, litá 15“ kola, elektrické ovládání bočních oken vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, vyhřívané přední sedačky, čalounění kombinující syntetickou kůži a PVC, zadní sedačky souměrně dělené, autorádio s přehrávačem CD a dvěma reproduktory, střešní ližiny, mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, volant s koženým věncem, plnohodnotná rezerva atd.

Výbava testovaného vozu:základní

 

ŘEKLI O NÁS

Vozka Jiří
28 / Plzeň

Suzuki Auto Kunc můžu jen doporučit. Příjemné jednání, ochota vyjít vstříc a přátelské prostředí.

Více referencí
Máte zájem o bližší informace? Kontaktujte nás, nebo se objednejte na předváděcí jizdu.

Kde nás najdete

Suzuki Auto
Karla Steinera 6, 318 07
Plzeň - Skvrňany
Tel.: +420 377 389 296
Mobil: +420 725 057 191
Email: autosalon@autokunc.cz

ukázat na mapě >
Servis, Suzuki Moto
Tyršova 1062
330 27 Vejprnice
Tel.: +420 377 826 390
Mobil: +420 602 466 245
Email: servis@autokunc.cz

ukázat na mapě >

Úplné kontakty

Přijímáme tyto platební karty