Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
ÚvodProč suzukiSuzuki Vitara 1.6 VVT AllGrip – Všechno je jinak

Suzuki Vitara 1.6 VVT AllGrip – Všechno je jinak

Suzuki Vitara 1.6 VVT AllGrip  – Všechno je jinak

 

Nová generace Suzuki Vitara se veze na vlně módních SUV, mimo město je však takřka k nedostižení.

V dnešní době, kdy český trh berou útokem módní městská SUV a crossovery, byste jenom těžko hledali vůz, který má podobně dlouhou historii jako Suzuki Vitara. Prodávat se začalo již v roce 1988, nabídlo osobitý styl, ale především terénní výbavu, o které se může dnešním podobně střiženým modelům zdát.

Jenomže nejnovější Vitara už není, co bývala. Původní koncepci s podélně uloženým motorem a pomocným obvodovým rámem vyměnila za naprostý opak – motor je nyní uložen napříč, chybí mezinápravový diferenciál se závěrkou, redukční převod, a karoserie přešla na samonosnou architekturu. To všechno kvůli tlaku Evropské unie na snížení spotřeby a emisí, s čímž pochopitelně úzce souvisí také hmotnost. Otázka však zní: Skutečně je na místě házet Vitaru do stejného pytle jako její konkurenci?

Základem je mít přehled

Malé městské SUV by mělo umět zaujmout na první pohled, složité proporce karoserie s různě vyčnívajícími částmi však nejsou žádoucí nejen v terénu, ale ani ve městě. Jen si představte kličkování s nízkým supersportem zacpanými ulicemi a hned víte, o čem se tady mluví. Vitara však taková není a od začátku byla navržena tak, aby poskytla dokonalý přehled o situaci kolem, avšak ne za cenu ústupků v designu. Všechno začíná u samotných rozměrů – automobil na délku měří 4.175 milimetrů, je 1.775 milimetrů široký a 1.610 milimetrů vysoký. Ve všech základních oblastech je tedy menší než například Jeep Renegade nebo Škoda Yeti.

Sami jistě uznáte, že s „krabicovitou“ koncepcí karoserie toho designéři moc nenadělají, u Suzuki se však snažili a navrhli relativně pohledné a hravé auto. Základem zkoušeného exempláře je dvoubarevné lakování Savanna Ivory Metallic a příplatkový paket Outdoor za 17.813 Kč, který celek doplňuje o odlišné orámování mlhovek, robustní ochranné lišty na bocích, kryt ložné hrany zavazadelníku a plastové panely nárazníků. Jsou to sice detaily, vyměnit městem či terénem ošlehané plastové díly je však levnější než vyklepávání a lakování plechů.

+obrázek [600 x 350]  

Tvrdé plasty? No a co?

V diskusích pod redakčními testy se poměrně často setkáváme s kritikou stran tvrdých plastů v interiéru nových vozů. Dokonce ani Vitaru trend odlehčování a snižování nákladů neminul, ale vzhledem k tomu, že model jako takový nikdy nebyl v této kategorii přeborníkem, se dá ledacos odpustit. Nicméně přesto se najdou místa, kde se mohlo zapracovat o něco lépe. V maďarském Ostřihomu, kde se nová Vitara vyrábí, sice neodvedli špatnou práci, vrásky nám však dělala neoblomná fyzika.

Pokud pomineme, že plasty na přístrojové desce, středovém tunelu a výplních dveří skutečně vypadají levně, jsou negativem hlavně jejich tepelné vlastnosti po delším vystavení vozu na přímém slunci. Rozdílná roztažnost jednotlivých dílů se během jízdy projevuje povrzáváním hlavně středové konzole, které ustává až po vyrovnání teplot například po zapnutí klimatizace. To nás pak napadá otázka, zda výrobce chválit za solidní slícování, nebo raději požadovat větší spáry, které by otěr materiálů eliminovaly.

+obrázek [600 x 402]  

Nikoho nepřekvapí, že je nová Vitara v podstatě drsnější a kompaktnější verzí Suzuki S-Cross. Novinka má sice o 100 milimetrů kratší rozvor (2.500 mm), vyšší ukotvení sedadel však neklade omezení ani při převozu čtyř vzrostlých cestujících. Zatímco vzadu je šířka interiéru totožná s S-Crossem, vpředu přibylo v oblasti loktů 30 milimetrů a řidič ani spolujezdec se proto necítí stísněně. Perfektní je také rozhled do stran – tenké přední sloupky karoserie a strmější linie čelního skla pomáhají na křižovatkách, velká vnější zrcátka poskytují naprostý přehled o situaci za vozidlem, a kdyby i to bylo málo, od linie Premium získáte ve standardu praktickou parkovací kameru s perfektním obrazem ve dne i v noci.

Suzuki Vitara vs. Suzuki S-Cross - srovnání rozměrů
Model Suzuki Vitara Suzuki S-Cross
Délka [mm] 4175 4300
Šířka [mm] 1775 1765
Výška [mm] 1610 1575
Rozvor [mm] 2500 2600
Rozchod vpředu [mm] 1535 1535
Rozchod vzadu [mm] 1505 1505
Šířka vpředu (mm): 1480 1450
Šířka vzadu (mm): 1420 1420
Podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1080 920/1100
Podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830 690/890
Výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 960
Výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 880

Couvací kamera je pouze část bohaté výbavy nové Vitary. Testovaná linie Elegance, kterou s benzinovým agregátem a pohonem všech kol pořídíte za velmi slušných 503.250 Kč, nabízí například bezklíčový vstup do interiéru a startování tlačítkem, automatickou klimatizaci, adaptivní radarový tempomat a omezovačem rychlosti. Dále multimediální systém Suzuki Smartphone Audio s perfektně čitelným sedmipalcovým dotykovým displejem, navigací a funkci MirrorLink, sedm airbagů, asistent rozjezdu do kopce, asistent sjíždění svahů, nebo systém nouzového brzdění RBS, který dokáže automobil zastavit do 30 km/h. K němu se váže upozornění na možnou kolizi nastavitelné v úrovních Near a Far.

Takový balík výbavy nenabídne jen tak někdo, pravdou ale zůstává, že přesto nacházíme jistá omezení. Je hezké, že se výrobce snažil obohatit středovou konzolu kvalitním multimediálním systémem, stejně jako například u Peugeotu 308, Citroënu C4 Picasso či Infiniti Q50 ale nebylo třeba sázet na ryze dotykové ovládání. Chvíli trvalo, než jsme si zvykli na zesilování audia pomocí svislého slideru (v začátcích jsme si místo toho zesílili či ztlumili klimatizaci), a uvítali bychom také komunikaci v českém jazyce. Asistent pro prevenci kolize je zase kolikrát až příliš opatrný a akusticky upozorňuje i ve chvílích, kdy má řidič situaci naprosto pod kontrolou, což dokáže poměrně slušně vylekat.

+obrázek [600 x 392]  

Navýsost spokojeni jsme byli po nahlédnutí do zavazadelníku. V základním uspořádání má plně dostačujících 375 litrů a potěší absence schodu po sklopení opěradel nesouměrně dělených v poměru 3:2. Pod podlážkou najdete prostor pro uložení zřídka používaných věcí, a pokud půjdete ještě hlouběji, narazíte na přehledně uloženou povinnou výbavu a lepicí sadu pneumatik. Ta je také jedinou záchranou v případě defektu – v rámci šetření hmotnosti byla totiž rezerva zavržena a nepořídíte ji ani za příplatek.

Čest výjimkám

Většina dnešních automobilů se bez turbomotorů neobejde, Suzuki nám však opět ukazuje, že i bez přeplňování můžete s ostatními držet krok. Zážehovou šestnáctistovku o výkonu 88 kW v 6.000 otáčkách a točivém momentu 156 N.m (4400 min-1) jsme vyzkoušeli již předloni v modelu S-Cross, a ani dnes se motoru nemůžeme nabažit. A to nejen díky jeho točivému charakteru, ale také překvapivě nízké spotřebě, která se přes 7 litrů na 100 km přehoupla pouze v městském cyklu.

První dojmy: Suzuki Vitara

Suzuki Vitara 1.6 VVT 4x4 - naměřená spotřeba paliva
Město [l/100 km] 7,2
Mimo město [l/100 km] 5,1
Kombinace [l/100 km] 6,1
Spotřeba při 130 km/h [l/100 km] 6,2
Otáčky motoru při 130 km/h [min-1] 3.300

V rámci povinnosti splnit emisní normu Euro 6 dostal agregát novou řídicí jednotku a klasický okruh EGR. Na rozdíl od modernějších přeplňovaných alternativ však nemůžeme říci, že by vykazoval omezení, při kterých si řeknete, že by dokázal táhnout lépe. V nízkých otáčkách není lehounký čtyřválec prakticky slyšet, o vibracích přenášených do kabiny nemůže být ani řeč, a s rostoucí rychlostí je nádherně cítit jeho chuť po ostřejším tempu. Po několika kilometrech strávených za volantem sami přijdete na to, že poctivá atmosféra stále ještě není přežitek.

+obrázek [600 x 330]  

Čtyrválec je standardně spojen s manuální pětistupňovou převodovkou, a přestože je v nabídce i šestistupňový planetový automat od Aisinu za 43.650 Kč (S-Cross má variátor s planetovým převodem), raději bychom zůstali u klasiky. Delší převody totiž motoru nikterak neškodí (naopak podporují chuť po otáčkách), páka se v kulise pohybuje s velkou precizností, a v neposlední řadě byste přišli o jeden z faktorů, které dělají jízdu s Vitarou velmi zábavnou.

Kličkovat, řezat, zdolávat

Přesunutí Suzuki Vitara ze segmentu věčně zablácených off-roadů do rušných velkoměst možná někomu nebude po vůli, pravdou ale zůstává, že se tato změna identity vydařila. Vůz totiž není pouze o takřka ojedinělé kombinaci atmosférického agregátu a pohonu všech kol, ale také nízké hmotnosti (zkoušená verze váží jenom 1.235 kilogramů), jejíž přínos je znát na každém kilometru silnice. Marně si vzpomínáme na SUV, se kterým by se tak náramně kličkovalo ucpanými centry velkých měst, nebo s jakým vozem podobného ražení lze tak jednoduše zaparkovat. To všechno díky mrštnosti, lehkému a přesnému řízení, nikterak omezujícím převisům karoserie a stopovému průměru otáčení 10,4 metru. Ideální pro ženy, úsměvné pro muže...

I přes výše zmíněná pozitiva si však s Vitarou stejně nejvíce užijete na okreskách, a je v podstatě jedno, jak kvalitní povrch budete mít pod koly. Plusové body získává za perfektní naladění podvozku se zavěšením McPherson vpředu a jednoduchou zadní nápravou s torzní příčkou. Díky tomu se lehounké SUV vrhá do zatáček se značnou vervou a zůstává stabilní i tehdy, kdy bychom dávno očekávali uskočení kol nebo nekontrolovaný výlet mimo silnici. Vitara zkrátka dokazuje, že se moderní SUV obejde i bez víceprvkového zadního zavěšení a může skvěle fungovat i při citelnějších náklonech karoserie.

Kdekdo si vystačí pouze s předním pohonem, doporučujeme však připlatit 47.950 Kč (u linie Elegance) za systém AllGrip. Ten už důvěrně známe z modelu S-Cross a ani zde nechybějí režimy Auto, Sport, Snow a Lock, navíc doplněné o pomocníka pro sjíždění svahů (pouze v režimu Lock). Pokud systém necháte na automatice, zadní kola se přes elektromagnetickou lamelovou spojku připojí při prokluzu předních. Ve sportovním režimu je naopak více dbáno na stabilitu a menší sklony k nedotáčivosti, k čemuž systém využívá informace od pedálu plynu a řízení.

obrázek [600 x 366]  

Přičtěte si ostřejší reakce motoru v nízkém až středním pásmu otáček a dostanete mnohem rychlejší výjezdy ze zatáček, kdy se Vitara tváří, jako by se měla postavit na zadní kola. Díky vyšší stavbě podvozku se navíc nemusíte bát více „sekat“ krajnice.

Vlastnosti Vitary v terénu již dříve hezky popsal kolega Tomáš Dusil, ani tentokrát jsme se však nezdráhali vůz trochu zašpinit. Jistě, absence obvodového rámu a redukčního převodu může pro pravověrné „Vitaráky“ znamenat neomluvitelnou ztrátu, i jednodušší mezinápravová spojka však dovoluje pevné rozdělení točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50, a to až do rychlosti 60 km/h, po jejímž překročení se systém automaticky přepne do režimu Snow. Nízká hmotnost, tuhá karoserie, solidní nájezdové úhly (vpředu 18,2° a vzadu 28,2°) a světlá výška 185 milimetrů automobilu propůjčují chování kamzíka. Terén zkrátka automobil stále zvládá obstojně, našel si k němu pouze trochu jinou cestu.

Závěr

Přestože je český trh doslova přesycen moderními SUV a crossovery nejrůznějších značek, marně bychom hledali zástupce, který umí nabídnout tak atraktivní mix sportovnosti, úspornosti a bohaté výbavy jako nové Suzuki Vitara. Mezigeneračně sice přišlo o část svého off-roadového charakteru, prokazatelné schopnosti mimo pevný povrch však se značnou rezervou pokryjí požadavky běžných zákazníků.

Už díky možnostem personalizace příplatkovými pakety Urban a Outdoor je jasné, že se chce Vitara také líbit, což se jí alespoň po stránce vnějšího designu daří. Okolí ji uznává, majitel je často tázán, jak se mu s automobilem žije, a občas potěší i jednoduché gesto v podobě vztyčeného palce. Vitara zkrátka není pouze SUV, je to životní styl, který nedokáže položit ani tak citelný zásah do koncepce, jaký přišel s její novou generací.

obrázek [600 x 402]  

 

Nejlevnější verze modelu 386.700 Kč (1.6 VVT/88 kW, Comfort)
Základ s testovaným motorem 386.700 Kč (1.6 VVT/88 kW, Comfort)
Testovaný vůz s výbavou 521.063 (1.6 VVT/88 kW, Elegance AllGrip)

Plusy

  • Přehledná karoserie, bezpečnostní výbava
  • Pohodlný podvozek, přesné řízení
  • Atmosférický motor s charakterem
  • Nízká spotřeba
  • Jízdní vlastnosti na silnici a v terénu

Minusy

  • Povrzávání plastů na středové konzole
  • Plně dotykové ovládání infotainmentu vyžaduje zvyk
  • Rezerva ani za příplatek

ŘEKLI O NÁS

Podroužkovi
32 / Plzeň

Máme Swifta jako naše dítě. Tráví s námi totiž veškerý čas. Auto jsme si tak zamilovali, že bez něj neuděláme ani krok. Spolehlivé, úsporné a maximálně praktické auto. Pro nás dva ideál.

Více referencí
Máte zájem o bližší informace? Kontaktujte nás, nebo se objednejte na předváděcí jizdu.

Kde nás najdete

Suzuki Auto
Karla Steinera 6, 318 07
Plzeň - Skvrňany
Tel.: +420 377 389 296
Mobil: +420 725 057 191
Email: autosalon@autokunc.cz

ukázat na mapě >
Servis, Suzuki Moto
Tyršova 1062
330 27 Vejprnice
Tel.: +420 377 826 390
Mobil: +420 602 466 245
Email: servis@autokunc.cz

ukázat na mapě >

Úplné kontakty

Přijímáme tyto platební karty