Vozy Suzuki s mild-hybridní technologií pohonu je radost mít i řídit
- Špičková technologie za cenu srovnatelnou s konvenčním pohonem
- Úspora paliva až o 1,2 litru/100 km* a nižší emise
- Lepší dynamika
- Hybridní technologie Suzuki nemá vyšší nároky na údržbu
- Záruka na celou soustavu je 5 let/100.000 km
- Žádná omezení a starost navíc
Hybridní technologie vozů značky Suzuki
Hybridní ústrojí pohonu u Suzuki označované jako SHVS znamená Smart Hybrid Vehicle by Suzuki – a hybridní pohon od Suzuki je opravdu „smart“, tedy chytrý.
Jezděte s čistou hlavou
Jezdit s čistou hlavou znamená jezdit ekologicky a úsporněji. V případě hybridních vozidel Suzuki navíc jezdit bez omezení, bez nutnosti dobíjet Vaše vozidlo, bez stresu, zda dojedete tam, kam potřebujete. I přes použití hybridního systému si vozidla Suzuki zachovala stejnou velikost zavazadlového prostoru.
Nižší spotřeba a výraznější zrychlení v nízkých otáčkách, to jsou dvě důležité výhody vozů Suzuki s hybridním pohonem SHVS. Místo použití velkých baterií, silného elektromotoru a elektrické soustavy s vysokým napětím sází Suzuki na co nejefektivnější pojetí. Celá elektrická soustava totiž váží jen zhruba 10 kg (Ignis a Swift), resp. 30kg (Vitara a S-Cross).
Základem systému je lehký a kompaktní startér-generátor ISG (Integrated Starter Generator), který pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu a akceleraci. Rekuperací brzdné energie při brzdění zase vyrábí jednotka ISG elektřinu do zásoby a ukládá ji do vysoce účinného lithium-iontového akumulátoru.
Takto získanou energii pak auto využívá pro napájení elektrických spotřebičů při stání s vypnutým motorem nebo pro pohon elektromotoru v případě nutnosti dosáhnout vysokého okamžitého výkonu. Při jízdě ustálenou rychlostí generátor dobíjí baterie, jen pokud je to nezbytně nutné. Jinak je v zájmu snížení spotřeby benzinu od spalovacího motoru odpojen. Vše funguje automaticky a provozní vlastnosti auta se s hybridním pohonem nijak nemění.
*Model Vitara a S-Cross 1,4 Boosterjet Hybrid 2WD
Suzuki Ignis 12V a Suzuki Swift 12V
Elektrické zařízení ISG v modelech Suzuki Ignis a Suzuki Swift má výkon 2,3 kW a dosahuje točivého momentu až 50 Nm. Díky těmto parametrům pomáhá zrychlování z nízkých otáček, kdy se benzinový motor teprve rozebíhá.
Kompaktní akumulátor pracuje se stejným napětím 12 V jako zbytek elektroinstalace ve voze. Má kapacitu 3 Ah a nachází se pod sedadlem řidiče, tedy blízko těžiště a v místě, kde neomezuje vnitřní prostor.
Jak systém funguje
1) Automatické vypnutí motoru
Motor je vypnutý, zatímco elektrické komponenty jsou napájeny z baterií. Tím se šetří palivo.
2) Restart
ISG funguje jako startér, který tiše a hladce roztočí spalovací motor.
3) Rozjezd/akcelerace
ISG ulehčuje motoru* při rozjezdu z místa nebo při zrychlování, a tím pomáhá snížit spotřebu.
* Zapojení elektromotoru při zrychlování závisí na určitých podmínkách, například na stavu nabití baterie.
4) Zpomalování
Při zpomalování ISG ukládá energii, která by jinak nebyla využita, do baterií.
Suzuki Vitara 48V a Suzuki S-Cross 48V
Inovovaná verze motoru 1.4 BoosterJet s kódovým označením K14D, který je do modelů Vitara a S-Cross montován od ledna 2020, je osazený turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva, dává potřebnou sílu pro bezstarostnou jízdu. Kombinace přeplňování turbodmychadlem s mezichladičem dostává do válců motoru větší množství vzduchu.
Díky tomu motor dokáže nabídnout optimální točivý moment v nízkých otáčkách, dokonce už okolo 2 000. Přímé vstřikování paliva přispívá ke snížení spotřeby a zvýšení výkonu, a to přesným dávkováním, načasováním a seřízením tlaku při vstřikování benzinu do válců.
Účinnost motoru zvyšují také další nová opatření: elektricky ovládané variabilní časování sacích ventilů (VVT), chlazená recirkulace výfukových plynů (EGR) a vyšší kompresní poměr.
Nový mild-hybridní systém přidává tři elektrické součástky: 48V startér-generátor ISG, který zároveň zastává funkci elektromotoru, 48V lithium-iontovou baterii a měnič napětí mezi 48V a 12V okruhem pracující se stejnosměrným proudem.
Díky navýšení napětí na čtyřnásobek oproti konvenčním 12 V dokáže hybridní systém při brzdění rekuperovat více energie a při zrychlování zase o to výrazněji pomáhat spalovacímu motoru.
To přináší hned dvě důležité výhody: snížení spotřeby paliva a zlepšení jízdních výkonů. V běžných jízdních situacích systém funguje tak, aby co nejvíce snížil spotřebu benzinu.
ISG je ale také připraven kdykoliv se zapojit jako elektromotor ve funkcích navýšení točivého momentu nebo podpory při akceleraci – řídicí jednotka volí vhodný režim zapojení elektromotoru podle požadované intenzity akcelerace. Navíc se elektromotor stará o udržování volnoběžných otáček při brzdění. Úplné odpojení přívodu paliva vede k dalším úsporám.
Elektrické zařízení ISG má výkon 10 kW a dosahuje točivého momentu až 53 Nm.
Výhody hybridního systému
Navýšení točivého momentu
Elektromotor pomáhá při zrychlování, než nastoupí plná síla spalovacího motoru. Hybridní systém díky tomu reaguje rychleji a intenzivněji než obyčejný spalovací motor.
Podpora při akceleraci
Funkce podpory při akceleraci zahlazuje tzv. turboefekt, přidaný točivý moment elektromotoru slouží k vyrovnání prodlevy před nástupem plného tlaku přeplňování.
Elektrické udržování volnoběhu
Když při vyšlápnutí spojky klesnou otáčky na volnoběh, spalovací motor je v běhu udržován elektromotorem. Díky tomu je možné kdykoliv okamžitě začít zrychlovat, ale na volnoběh se zbytečně nespaluje benzin.
Poznejte hybridní technologii blíže
Přijďte se osobně podívat na náš showroom, kde vám poradí náš vyškolený personál. Jsme certifikovaní partneři Suzuki.